top of page

Ved dødsfall/ Tolk

TOLK

Du må søke og ha fått innvilget tolk for døve, døvblinde og hørselshemmede før du kan bestille tolk fra NAV tolketjeneste.

Søke om tolk:

https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tolketjenesten/bestille-tolk

Rett til tolk

Retten til tolk er hjemlet i flere lover og blir betalt av flere instanser.

Etter folketrygdloven § 10-8 faller retten bort når tolking kommer inn under andre sektorers ansvarsområder.

  • Folketrygden dekker tolking ved lege/helsetjeneste (poliklinisk/dagpasient), i arbeid, høyere utdanning (høgskole og universitet) og dagligliv. Dette er hjemlet i folketrygdloven § 10-7.
     

  • Helseforetaket dekker tolking ved innleggelse og opphold på sykehus. Dette er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 3.
     

  • Domstolene dekker tolking ved rettsforhandlinger. Dette er hjemlet i domstolloven § 137.
     

  • Politiet dekker tolking ved henvendelser fra politiet. Dette er en følge av forvaltningslovens regulering av plikter og rettigheter i all offentlig saksbehandling (§ 11 og § 17). Lovparagrafene om rett til tolk følger den hørselshemmede/døve som har tolkehjemmel.

 

Hørselshemmede som ikke kan tegnspråk, kan også bestille skrivetolk.

Hvordan bestiller du tolk?

Tolketjenesten har vanlig kontortid mandag-fredag.

Logg inn på tolkebestilling.nav.no med bankID og bestill tolk.

Du kan også kontakte dem direkte for å bestille.

Du kan sjekke lenken for kontaktinformasjon:

https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tolketjenesten

Bildetolketjenesten

Vi har også bildetolktjenesten. De har åpent mandag-fredag kl 08-20.

 

Samtalene skal vare maks 20 minutter.

Mer informasjon i lenken:

https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tolketjenesten/skjermtolk_kap#chapter-4

Akuttolk

Akuttolk har et nasjonalt nummer 99 48 18 10 som kan benyttes hele døgnet.

Du kan ringe, sende sms eller ha videosamtale.

Når er det akutt? Når det ikke kan vente til neste dag, ved for eksempel:

  • sykdom

  • ulykke og skade

  • brann

  • kontakt med politiet

 

Akuttvakten kan brukes av alle, enten du er døv, døvblind eller hørselshemmet, eller om du skal ha en samtale med en som er det. Akuttvakten avgjør sammen med deg om situasjonen er akutt, og akuttvakttjenesten vil deretter finne ledig tolk.

https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tolketjenesten/akuttolk_kap

Kontaktinfo

Hege R. Lønning
HL553@kirken.no
952 09 906

STOTTET-AV-DAM.png
  • Facebook
  • Instagram

DESIGN: DUGG DESIGN

bottom of page